Ragnar Holte har tilldelats Stora guldmedaljen

Ragnar Holte har tilldelats Sveriges Kyrkosångsförbunds stora guldmedalj. Utmärkelsen delades ut av förbundsordförande Jan-Olof Johansson under förbundets funktionärskonferens i Västerås den 11 november 2016.

Sveriges Kyrkosångsförbund har olika utmärkelser att tilldela personer som har gjort speciella insatser för kyrkosången. Den förnämsta är guldmedaljen som tilldelas den som utfört långvarig, framstående insats som förbundsdirigent eller på motsvarande sätt verkat i förbundets ledning. Denna utmärkelse har förbundet beslutat att tilldela professor Ragnar Holte.

Förbundsordförande biskop emeritus Jan-Olof Johansson delade ut medaljen med följande ord:
”Motiveringen till detta rymmer många delar och sträcker sig över en tid från 1950-talet och in i våra dagar.
I mer än 30 år var Ragnar Holte ordförande i Laurentius Petri-sällskapet och därefter i mer än 20 år dess vice ordförande. Som detta var han en självklar auktoritet och ansiktet utåt för den del av kyrkosången som den gregorianska sången utgör. Han var också den drivande kraften bakom utgivandet av Den svenska tidegärden och Det svenska antifonalet.
Ragnar Holte spelade en aktiv roll i framtagande av 1986-års psalmbok som motionär i kyrkomötet och teologisk och kyrkomusikalisk sakkunnig i framtagande av densamma. Att han dessutom spelat en viktig roll som granskare av det förslag till kyrkohandbok som nu är aktuellt vittnar om att hans verksamhet ännu pågår. Till detta fogas en mängd insatser som gör den gyllene medaljen ännu mer glänsande.”

2016-11-14