God jul och gott nytt år

Sveriges Kyrkosångsförbunds kansli tar julledigt och vill önska alla vänner av kyrkosång en riktigt god jul och ett gott nytt år. Vi startar 2023 med Vintermöte i Sigtuna, så förvänta dig inte att nå oss före den 12 januari.

Om du inte är anmäld till Vintermötet är du ändå välkommen på de programpunkter som är öppna för allmänheten:

Måndag 9 januari
Kl 16.30–17.30  i Stora salen på Sigtunastiftelsen: Seminarium med Peter Halldorf, När tiden står som värd för den som är bortom tiden – om mässan som mystikens rum

Tisdag 10 januari
Kl 16.45–17.45 i Stora salen på Sigtunastiftelsen: Seminarium med Ragnar Håkanson, Vi sjunger aldrig på sista versen! – den svenska kyrkokörens historia
Kl 19.40 i Mariakyrkan: Instroduktion till Josef, drömmaren från Nasaret
Kl 20 i Mariakyrkan: Julkantantaten Josef, drömmaren från Nasaret

Josef, drömmaren från Nasaret
Denna julkantat kom till 2016 i ett samarbete mellan Rolf Larsson som textförfattare och Janniz Jönsson, som under sin tid som kyrkomusiker i Vattholma pastorat tonsatte verket för solister, kör och instrumentalgrupp. I verket lyfts Josef fram från sin rätt undanskymda plats i julberättelsen och vi påminns om hans avgörande roll i Heliga familjens dramatiska start – liksom för hela den kristna kyrkans framtid. Spelet låter också aktuella händelser speglas i det som Josef, Maria och Jesusbarnet upplevde som flyktingar från förföljelse och död. Verket framförs av Tensta Lena kyrkokör, solister och instrumentalister, under ledning av Martin Svensson.

2022-12-23