Körjournalens ledare

I Körjournalen nr 1 2024 skriver Lars Lind ledare

Hur mycket är det värt att sjunga i kör?

I alla år som jag har lett kör har det varit kostnadsfritt. Det har heller aldrig ställts krav på medlemskap i Svenska kyrkan för att sjunga i de körer jag lett. Varför är det så och är det dags att låta körsångarna betala för att delta i körsången? Jag har jobbat som kantor och körpedagog i Svenska kyrkan i 25 år och anser att jag har världens bästa jobb. Tänk möjligheten att få musicera med entusiastiska körsångare som bara älskar att få vara del av lovsången till vår Herre! Att få spela orgel och piano vid viktiga högtider och vid människors stora händelser som vigsel och begravning är ett hedersamt uppdrag. Och allt detta är gratis för alla som går i kyrkan. Eller är det verkligen det?

Jag får lön för att leda körer och spela vid dop. Församlingen satsar ganska stora pengar för att körsången ska leva i våra kyrkor och ibland undrar jag om det inte är dags att börja ta betalt för möjligheten att få sjunga nya och gamla sånger i våra körer. Men hur mycket är det värt att sjunga i kör? I Sundsvall, där jag bor och verkar, skulle det vara otänkbart att koristen betalar för sångundervisningen. Sångarna är så vana vid att det inte ska kosta något; de snarare förväntar sig en körresa då och då som ”ersättning” för sången. Varför är det så? Om församlingen plötsligt skulle börja ta betalt, hur många sångare tappar vi? Det är många frågor som jag helst undviker att ta reda på svaret på, men faktum är att jag aldrig tagit reda på exakt hur mycket det kostar per person att sjunga i någon av mina körer.
Först körledarens lön, sedan lokalhyra, budgeterade medel för noter, körresa, pärmar, medaljer från Kyrkosångsförbundet, medverkande musiker vid konserter och uppvärmning av kyrkan. Beräkningar av detta slag övergår min ork, så om det finns någon som älskar beräkningar, kontakta mig!

Hur mycket är det värt för enskilda sångare och hur mycket är det värt för en församling? Är det värt lika mycket som mitt träningskort på gymmet? Ska vi fortsätta att ha gratisverksamhet och vad innebär det för de körer som är utanför Svenska kyrkan? Nu när våra studieförbund inte längre har samma ekonomi, vad händer med de körer som är beroende av studieförbunden för att hålla nere kostnaden för körledarna? Jag tror att vi i framtiden kommer fortsätta att satsa på våra körsångare. Jag tror inte på att körsångarna ska betala för att delta i körundervisningen. Men jag hoppas att alla körsångare som sjunger i någon av Svenska kyrkans körer är medlemmar i Svenska kyrkan och jag önskar att de ger en riklig kollekt varje gång de deltar i gudstjänsten. Hur mycket är det värt att sjunga i kyrkan? För oss körledare är det ovärderligt, för församlingarna likaså: Välkommen till vårens körövningar i Svenska kyrkan, var du än bor.

Lars Lind
Styrelseledamot i Sveriges Kyrkosångsförbund, körpedagog och kantor