21:A SÖNDAGEN EFTER TREFALDIGHET
BWV 109 – Ich glaube, lieber Herr, hilf meinem Unglauben / Jag tror, käre Herre, hjälp min otro
Inspelning: Sato – Netherlands Bach Society (23 min.)

Evangeliet på den söndag som kantaten är skriven för handlade på Bachs tid om hur Jesus botar en son till en man i konungens tjänst i Kapernaum (Joh 4:46–53). Men kantatens titel och innehåll anknyter främst till en annan bibelberättelse, där en far ber Jesus bota hans son och ropar: ”Herre, jag tror, hjälp min otro” (Mark 9:24). Båda berättelserna handlar om bönhörelse och en människas intensiva bön om Guds ingripande i svåra livssituationer.

I kantatens första sats kämpar tron och otron med varandra, tron i stigande tonrörelser, tvivlet och otron i fallande. I den andra satsen låter Bach tro och otro gestaltas av en och samma röst. Tydligt är att Bach här vill övertyga oss om att tro och tvivel kan finnas sida vid sida i en människas liv. Det framgår även i kantatens fortsättning, där trons uttryck aldrig blir helt dominerande. Först i slutkoralen, som Bach ger en rik och intrikat stämföring får tron slutligen träda fram i ljuset: ”Den som hoppas på Gud och förtröstar på honom, skall aldrig komma på skam.”

Tron och tvivlet (otron) är inte varandras motsatser utan snarare tvillingar i en människas gudsrelation. Denna kantat belyser detta. Där tron finns är tvivlet inte långt borta och vice versa. Tron som förtröstan är inte alltid lättvunnen. ”Min tro är en flämtande gnista, din segrade än i det sista. O Herre, så tro du för mig” (Sv. ps. 272:10).
Trumpeterna spelar vid flera tillfällen sina fanfarer för att skildra Jesu makt över döden. Det förefaller vara altarian, som är kantatens centrum, där Bach skönt tonmålar hur människan vilar i Jesu händer, Die Seele ruht in Jesu Händen. Mitt i den rofyllt vaggande musiken kan man tydligt höra begravningsklockor, som kallar på själen, som tack vare Jesus inte räds för döden. Här skildras Jesus som sant mänsklig i sin omsorg om oss, som en mor eller far, som tröstar och ger trygghet.

För textförfattaren och Bach som uttolkare är det tydligen viktigt att Jesus har gudomlig makt över liv och död. Men samtidigt skall vi kunna lita på och glädja oss åt att Gud förstår oss och kommer oss mänskligt nära.

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.