Kyrkosångens Vänner
i Göteborgs stift

Kyrkosångens Vänner i Göteborgs stift (KSV) har som uppgift att på olika sätt stimulera de musikaliska uttrycksformerna i vår kyrkas liturgi, framför allt församlingens sång och körsång, i Göteborgs stift.

Detta sker genom att föreningen delar ut stipendier till enskilda och församlingar som uppmuntransbidrag och kulturbidrag. Vi genomför utbildningsdagar och symposier som syftar till att bevara vår kyrkas musikaliska tradition, utveckla och förnya de musikaliska uttrycken och därmed medverka till en positiv utveckling för vår kyrkomusik.

Kulturpriset 2023
I samband med årsmötet i Kyrkosångens Vänner i Göteborgs stift tilldelades Birgitta Landgren, organist i Stensjön, 2023 års Kulturpris.
Ur motiveringen:
”För ett särdeles engagerat, långsiktigt och långvarigt kyrkomusikaliskt församlingsbyggande med alla generationer och med ett stort mått av musikdiakonal inriktning.”

Stipendiater
Följande kyrkomusiker tilldelades KSV:s uppmuntransbidrag 2023 för sitt arbete i församlingstjänst:
Ingrid Beyer, Skallsjö
Louise Jansson, Torsby
Kerstin Odeberg, Fjärås-Förlanda
Fredrik Söderberg, Nylöse
Svetla Tsvetkova, Nylöse

Bli medlem
Om du vill vara med och stötta kyrkosången i Göteborgs stift så kan du göra det genom att bli medlem i Kyrkosångens vänner. Detta blir du genom att betala in årsavgiften 50 kr till föreningens Nordeakonto 43501009662. Skriv gärna med dina uppgifter i meddelandet när du betalar. Medlemmar i Kyrkosångens vänner erbjuds en prenumeration på tidningen Kyrkokörjournalen, vilket ni kan få om ni bara meddelar ordföranden.

Styrelse
Rolf-Åke Fält, ordförande rolfakefalt@gmail.com